25 mei 2015

Happy Monday #3 - Eerste ervaring met Kayla Itsines

6 opmerkingen:
 
Op maandag 18 mei ben ik begonnen met de Bikini Body Guide, ook wel BBG genoemd. Deze guide is gemaakt door Kayla Itsines en belooft je in twaalf weken een bikini body te geven (mits je je aan het schema houdt). Vandaag leek het mij leuk om mijn eerste ervaring met jullie te delen. Ik heb week 1 afgerond en ga jullie vandaag in de rubriek Happy Monday vertellen hoe het mij is bevallen.

WAT HOUDT DE BBG IN?
Tijdens de BBG doe je verschillende workouts: Resistance, LISS, HIIT en stretchen. Hieronder de betekenis van de benamingen:

Resistance: Dit zijn de workouts van Kayla Itsines zelf. Per week heb je andere oefeningen en deze staan in de guide op de maandag, woensdag en vrijdag. Vrijdag is een optionele dag, dit is namelijk de full body workout. Verder heb je nog legs & cardio en arms & abs. Binnen een half uur ben je klaar. Je hebt twee circuits, welke je beiden twee keer uitvoert. In totaal dus vier keer. De circuits doe je telkens 7 minuten. 7x4=28, en met even rusten tussendoor ben je een half uur kwijt.

LISS: Tijdens de Low Intensity Steady State is het de bedoeling dat je 35 tot 45 minuten een workout doet, waarbij je hartslag constant blijft, waardoor je vetverbranding na 30 minuten gaat werken. Als de LISS op mijn programma staat, ga ik powerwalken. Meestal doe ik dit in de sportschool. Ik zet de loopband op niveau 6.5 en ga 45 minuten powerwalken. Je kunt ook fietsen, dansen, etcetera, maar zorg er wel voor dat je geen rust neemt, zodat je hartslag constant blijft.

HIIT: De High Intensity Interval Training komt in het begin nog niet voor, deze heb ik dus nog niet gedaan. Wat ik er wel over kan vertellen, is dat je tijdens de HIIT aan interval doet. Het ene moment loop je heel hard waardoor je hartslag omhoog gaat en het andere moment loop je het uit, waardoor je hartslag weer omlaag gaat. Je kunt dit bijvoorbeeld ook doen op de crosstrainer, maar ook buiten of op de loopband.

Stretchen: Stiekem mijn favoriete gedeelte van de BBG! Stretchen zorgt ervoor dat je spieren zich herstellen van de zware workout. Zelf doe ik dit na elke resistance training en wanneer ik erge spierpijn heb.

MIJN EERSTE WEEK 
Maandag - Resistance Legs & Cardio. Dit viel me heel erg zwaar. Na vijf minuten liep het zweet al van mijn hoofd af. Toch heb ik het vol gehouden. De volgende dag kon ik geen trap lopen van de spierpijn!
Dinsdag - Er stond LISS op de planning, maar deze heb ik overgeslagen. Door de spierpijn kon ik echt niet lopen.
Woensdag - Resistance Arms & Abs. Deze training vond ik veel beter te doen dan die van maandag. Ik kreeg hier ook spierpijn van, maar niet zo erg als bij de legs & cardio.
Donderdag - LISS. Ik besloot te gaan powerwalken in de sportschool, dit heb ik 45 minuten gedaan. Ging prima, nergens last van gehad.
Vrijdag - Resistance full body workout. Was goed te doen, amper spierpijn gehad.
Zaterdag - Rustdag!
Zondag - LISS. In het weekend ben ik naar Texel geweest en heb ik de LISS daar gedaan. 45 minuten powerwalken in het bos!

Mijn eerste indruk is dat het pittig is. Het is wel te doen, maar als je nog geen sportervaring hebt, raad ik je aan om de pre-training eerst te volgen. Ik ben heel erg benieuwd hoe de vorderingen gaan. Ik merk al wat verschil aan mijn lichaam, dus nu even doorzetten en hopen op een mooi resultaat voordat ik op vakantie ga! Ben je ook geïnteresseerd in dit workout programma? Kijk dan op de website van Kayla Itsines.

Wat vind jij van de workout guide van Kayla Itsines?
Pssst... volg jij me al op Facebook, Instagram en Twitter?

6 opmerkingen:

  1. Heel erg knap dat je dit doet! Het lijkt me best zwaar! Heel erg veel succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jaa is zwaar he dit programma! Maar als je 18 januari bent begonnen en nu week 1 hebt gedaan klopt er iets niet toch hihi! Ik ga je volgen, ben benieuwd hoe het bij jou gaat. Ik ben bij week 4! Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was er niet helemaal bij denk ik, ik ben namelijk 18 mei begonnen! Bedankt voor het opletten! Jij nog veel succes met de BBG! X

      Verwijderen
  3. haha ik vond de eerste paar keer ook echt slopend was helemaal gaar.. shakende benen vooral

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me erg heftig & zwaar om te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Kan je hem ook kopen in boek vorm of is het alleen ebook?

    BeantwoordenVerwijderen

 
© 2012. Design by Main-Blogger - Blogger Template and Blogging Stuff